Summa sidvisningar

fredag 25 oktober 2013

Galen av ilska!

För c:a en vecka sedan beställde jag tid för utvändig och invändig tvättning av min bil. På ett nytt ställe med bra priser. Tyvärr fanns det inga tider förrän en vecka senare. Jag bokade in mig på en tid och uppgav registreringsnummer och telefonnummer. Bra, tänkte jag, då kan de höra av sig om det skulle uppstå problem. Efter tio minuter ringde jag upp igen och frågade hur lång tid det skulle ta.
- Drygt en timme.
- Bra, sa jag, för då kan jag ta en promenad med hunden under tiden.
Klockan 09.00, på min bokade tid, anländer jag till firman. Gick fram till servicehallen och talade om att jag skulle ha min bil tvättad.
- Byta däck?
- Nej, tvättad utvändigt och invändigt.
- Vi har flera bilar här så det kommer att ta tid.
- Jag har BOKAT tid till kl. 09.00, sa jag.
- Jaha, sa killen och verkade förstå att jag inte var någon vanlig drop-in-kund.
- Då tar jag en promenad så länge, sa jag och gav honom bilnycklarna.
Hunden och jag gick gata upp och gata ner. Satt i solen och njöt. Tittade på klockan. En halvtimme kvar. Gick några gator till. Nu hade det gått en timme och en kvart.
Framme vid firman såg jag min bil stå på parkeringen. Vad bra, de var klara och jag var trött i benen. Jag går fram till bilen och ser att den fortfarande är smutsig. De har inte ens börjat!! Nu tänder jag till på alla cylindrar. Går in i ena tvätthallen där en stackars anställd står och tvättar en bil och säger:
- Nu har jag varit borta över en timme och NI HAR INTE ENS BÖRJAT MED MIN BIL!
Adrenalinet pumpade, hjärtat slog ojämnt. Den stackars anställde mumlade bara och hämtade killen som tagit emot bilnycklarna tidigare. Jag upprepar mina ord.
- Jag lämnade bilen för mer än en timme sen och ni har inte gjort någonting!
- Jamen du förstår, vi har massor att göra!
- Jag hade beställt tid till klockan nio.
- Vi har flera bilar att ta hand om, du måste förstå oss, säger han.
- Ni får väl ta hand om era KUNDER! svarar jag.
Jag vänder mig om och börjar gå samtidigt som jag säger:
- Det här ÄR dåligt rykte!
Jag är så arg så magen knyter sig. Här har jag gått omkring i närområdet i över en timme på min lediga tid och så kommer jag tillbaka och de har inte gjort någonting. Jag blir galen! När jag går mot min bil så spyr jag galla över firman till en pappa med en liten flicka som står där och väntar på att få däcken bytta:
- JÄVLA ställe! fräser jag. Jag hade beställt tid klockan nio och de har inte gjort NÅGONTING åt min bil!
Pappan svarar inte. Ser inte ens åt mitt håll. Tror att jag är något psykfall från lasarettet intill. Eller bara konflikträdd som jag själv brukar vara. Men nu är jag minsann inte konflikträdd! Nu är jag galen av ilska.
När jag är på väg till bilen så hör jag någon säga något bakom mig. Där är en av killarna på firman som kommer med mina bilnycklar som jag totalt glömt bort.
- Är du arg? säger han.
- JAAAAA, svarar jag. Det är klart att jag är arg. JAG har bokat tid hos er. NI har fått mitt bilnummer och telefonnummer. Jag har väntat i över en timme och ni har inte gjort NÅGONTING!
-  Men du måste förstå oss, vi har många bilar här. Vänta tio minuter så ska vi fixa det.
Då blir jag ännu galnare: - TIO MINUTER!!! skriker jag. Det TAR inte TIO minuter att tvätta bilen både på insidan och utsidan. Det finns andra firmor! Det här kommer jag att tala om för både den ena och andra. Tack och adjö!
Den stackars pappan som står och väntar på sin bil ser om möjligt ännu mer ynklig ut. Undrar om han hade bokat tid förresten? Förmodligen hade de tagit emot en del däckbyten för att få in snabba pengar istället för att serva de bokningar de hade.
Dessutom ifrågasatte killen om jag hade bokat och när? Utan att ens kolla i någon kalender. Tydligen tog de alla drop-in före bokningarna.
Jag åkte därifrån arg som ett bi. Det fanns mycket jag hade velat säga dem, som jag kom på efteråt. T.ex. ”Jag skickar räkningen på förlorad arbetstid till er sen!” eller ”Jag kommer att tala om för alla mina vänner och bekanta hur man blir behandlad hos er!”
På vägen hem pumpade adrenalinet. Det är inte ofta jag anser att det är befogat att bli arg men NU var det det!
Hur skulle jag göra nu? Jag hade räknat med att fixa tvätt och däckbyte samma dag så allt gick åt helvete. Nu åker jag till Farouk, tänkte jag, på Mälardalens bil- och däckservice. Han är alltid juste mot mig. Jag måste bara tala om för honom hur illa jag blivit behandlad. Kände behov av att få lite medhåll.
Farouk lyssnade och sa: - Jag följer med dig till Erikslund och fixar bilen.
- Det är inte meningen att du ska fixa det här, sa jag. Det gör jag själv.
- Jag följer med dig, sa han helt naturligt. Men vi byter däcken åt dig först.
- Jag åker och hämtar dem, sa jag, och kommer tillbaka.
Så åkte jag hem och lastade däcken i bilen, åkte tillbaka och fick komma in på en gång. De bytte däck och kollade trycket och lastade in sommardäcken i bagageutrymmet.
Farouk följde med mig till firman på Erikslund som skulle hjälpa mig att tvätta bilen. Jag erbjöd mig att åka själv men han sa att det skulle vara bättre om han var med. Han pratade med dem och sen sa han att jag skulle få en tid vid ett. OK, sa jag.
Vid det här laget var jag ganska trött på allt. Åkte hem och duschade och åkte sen tillbaka och lämnade bilen hos den trevlige mannen. Handlade, fikade och gick tillbaka efter en och en halv timme. Blev behandlad som en ”prinsessa”. Ägaren ville att jag skulle titta noga på bilens tvättade yttre, öppnade dörren och visade den tvättade fina insidan. De hade dessutom tagit bort asfaltstänk och insektsfläckar som kostade 169:- extra, för samma pris! För att det var första gången jag var där. Jag fick full service, full ödmjukhet och respekt tack vare Farouk.
 
Firman som fixade min tvätt med råge heter Miljö Bilvård och ligger på Krankroksgatan 7 på Erikslund, lite snett emot Elgiganten. Rekommenderar den verkligen. De gör ett superjobb!
Malmens bilfix får 100.000 st. tummen ner! De har inte förstått att de återkommande, nöjda kunderna är de bästa kunderna. Att utföra ett bra jobb och ha respekt för kunderna gör att de kommer tillbaka! Att de inte har förstått det, är det bara att beklaga.

En stor tumme upp för Farouk och hans företag Mälardalens bil- & däckservice på Fallhammargatan 4 på Bäckby. Alla i vår familj har servat våra bilar där i flera år. Har aldrig blivit missnöjd, varken på jobbet eller på priset.
 

Inga kommentarer: