Summa sidvisningar

söndag 1 september 2013

Att koka soppa på en spik

Jag är en sån som tycker om att laga mat. Att göra en god lunch eller middag på det jag har i kylskåpet ger mig tillfredsställelse. Har jag bara några svampiga morötter, en lök och några korvar så svänger jag ihop en förrätt och en varmrätt ihop med något grönt från trädgården. Det är inte alltid  enbart ingredienserna som gör det, kryddningen har en stor del i det hela.
Eftersom jag tycker om att laga mat så blir själva uppläggningen en upplevelse i sig. Därför köper jag gärna uppläggningsfat och skålar på loppis. Att lägga upp enkel mat på vackra fat förhöjer faktiskt smakupplevelsen. Det är lite grann som att luras. Är det inte så de fina restaurangerna gör? Ni har väl sett reklamen "Sliding cubes", när matgästerna bara får några isbitar och lite grönt men säkerligen betalar skjortan för det där lilla!
Jag har genom åren skaffat mig runda, rektangulära och avlånga tallrikar. Utifrån vilket humör jag är på när jag ska lägga upp mat. Att dessutom kunna välja olika glas från köksskåpet utifrån dryck eller stämning ger ytterligare en dimension till måltiden.
Dessa tallrikar i flintporslin från en norsk porslinsfabrik blev mina
för några år sedan. Jag köpte dem på ett loppis och jag älskar dem.
Här behövs egentligen ingen mat alls, man blir nöjd bara av att
titta på "upplägget"!



Inga kommentarer: