Summa sidvisningar

onsdag 11 september 2013

Höstligt vemod

I morse visade sig Mälaren från en höstlig sida med en gråbrun ton och skum vid stränderna efter nattens vindar. Men det var ändå sommar i luften för vindarna var ljumma och jag kunde ta av fleecejackan och gå i t-shirt trots tidig morgon. Jag och hunden gick ut på stora bryggan vid badet och satte oss en stund. Hunden tittade på kråkorna och jag på utsikten in över stan. Det börjar kännas lite vemodigt nu när man vet att det snart är slut på denna underbara sommar.
En ensam fiskmås satt och putsade sig på en påle i vattnet. Små vita dun lossnade och landade på vattenytan. Det kändes som om dessa små vita "fartyg" seglade iväg med sommaren.
Men än har jag inte ätit de sista kräftorna! Det finns kanske någon varm kväll kvar till det? Så här skrev jag förra året när jag avslutat en kräftmåltid i stearinljusens sken vid dammen:
 
HÖSTMÅNE
 
Kräftmånen lyser kall och gul
syrsor spelar från våta diken.
På tallriken ligger resterna
av röda, döda skaldjur.
Stearinljusen fladdrar
där skymningssvärmare drar fram.
 
Nu är tid för eftertanke.
På sommar följer höst.
Sorgset ser jag månens avbild
spegla sig i dammen,
fladdra till i tidens ström
för att sedan stillna
mellan stjärnors kalla ögon.


Inga kommentarer: