Summa sidvisningar

söndag 22 september 2013

Matlagning i trånga utrymmen behöver inte hindra fantasin

I en väns sommarstuga hänger en skylt: ” If you want breakfast in bed, sleep in the kitchen.” En liten hint om att man inte får allt serverat bara för att man är gäst. När man vistas i en sommarstuga är man oftast ledig, då är det inte bara en eller ett par som ska jobba medan de andra sitter och har det bra.
I ett annat kök, hos en vän på Barbados, sitter en skylt vilken lyder: ”This kitchen is closed due to illness. I´m sick of cooking!” Den skylten säger lite om ägarinnans förtjusning i matlagning...
I lördags åt vi frukost ute i solen, inte i sängen.
När man bor i husvagn då sover man faktiskt nästan i köket, för det ligger inte långt från sängen. Där löser sig matlagningssysslorna p.g.a. platsbrist, för i köksdelen kan bara en i taget vara. Jag tycker om att laga mat och står gärna där ensam och hackar och skär. Frukosten däremot gör vi tillsammans. En håller till vid köket och kokar ägg och vatten, langar grejer och den andra fixar resten. Vem som gör vad spelar ingen roll. I helgen har vi varit på Klotens vildmarkscamping och bara kopplat av. Där var det bara vi och två husvagnar till, lugnt och skönt. Vi plockade lite kantareller efter stigarna, så här finns det tydligen svamp. ”Grannarna” hade plockat 10 liter kantareller under lördagen.
Vi tog långa hundpromenader i skogen, jag målade lite, skrev några dikter, läste en bok och tvingade sambon att spela några spel. Sånt som vi kanske inte hade gjort om vi varit hemma i stugan.
På lördagen gjorde jag thaigryta, en gryta som jag plötsligt uppfann när jag såg Keldas färdiga thaisoppa på en hylla i butiken. Jag tycker ofta att färdigmat, t.ex. soppor, är tråkiga och fantasilösa. Men man kan själv tillsätta det man tycker är gott för att få en mer njutbar maträtt. Så här gjorde jag:  

ROSAS NYTTIGA THAIGRYTA
4 palsternackor
5 morötter
1 kålrabbi
1 stor lök
1,5 dm purjo
1 röd paprika
Några skivade tomater
Persilja
6 tunt skivade pizza-pfefferoni
2 förpackningar Keldas thaisoppa
(5 dl/st, 4% fett!)
Maizena (eller mjöl) till redning

Skär palsternackor och morötter i tunna skivor, kålrabbin i bitar och hacka löken. ”Woka”/stek i olja ihop med örtsalt. Tillsätt purjo i skivor och paprika i bitar och fortsätt steka under omrörning. När morötter och palsternacka blivit lite ”al dente” tillsätt hackad persilja, tomater och pfefferoni. Häll över thaisoppan och låt småkoka en stund. Gör en redning för att få grytan så tjock som du vill ha den. (Eller stoppa här och låt det bli en mustig soppa.) Till grytan stekte jag entrecote som jag marinerat i en plastpåse med enbart örtsalt, olika pepparsorter, olja och soya någon timme. Enkelt och gott. Alla grönsaker kan man förbereda genom att skala och hacka dem innan, så går själva tillagningen fort.

På söndagen, innan vi lämnade skogen och naturen, stekte jag de kantareller vi hittat, i smör och peppar och ”landade” dem på en macka. Gott-gotti-gott-gott!
Sen åkte vi tillbaka till civilisationen och vardagen igen. Jag kände mig lite friskare, lite mer välmående och lite mer beslutsam om framtiden. Nu ska stora beslut tas. Pengar är inte allt men av vikt för att kunna leva gott. Men om man inte är frisk är livskvalitet viktigare. Det som gör en gott, gör en friskare. Så tänker jag.
Och den här hemstickade, härliga ylletröjan som jag köpte i Kloten kommer att hålla mig varm under den stundande vintern, vilken jag håller på och förbereder mig mentalt för. Suck!

Inga kommentarer: