Summa sidvisningar

måndag 23 september 2013

Ringblommor till hud och bakning

Än blommar ringblommorna och än plockar jag in dem till inläggning i olivolja för tillverkning av ringblommesalva. Men nu är det sista satsen jag gör för i år. Den här sista omgången får bli ett experiment som hittills verkar ha fallit bra ut. Tidigare i höst gjorde jag ringblommesalva som inte är så fast som den vanliga och i större portioner. För dem som har stora områden på kroppen att behandla och för dem som behöver en salva som är lättare att stryka på p.g.a. ömhet t.ex. Jag har själv provat den här "mjukare" salvan och använder den nu på olika kroppsdelar vid behov (fötter, armbågar, armar, händer). Den fungerar alldeles utmärkt och är lätt att fördela över huden.

Ringblommesäsongen är snart över men jag kommer att fortsätta plocka in blommor så länge de finns och "förstöra" dem genom att ta bort blombladen. Varför? Jo, jag torkar dem för att sen använda dem till bakning. Ett bröd med ringblommeblad i degen lyser upp i vintermörkret och får en spännande touch av "sol".

Inga kommentarer: