Summa sidvisningar

tisdag 17 september 2013

På spaning efter sommaren

I morse gjorde jag ett fåfängt försök att hålla sommaren kvar. Jag vet ju att det inte går men jag behövde verkligen den lilla energi jag fick av att låtsas att jag kunde. Ibland behövs inte mer. Jag hade tänkt kolla hur många blommande växter jag fick ihop under morgonpromenaden och jag letade i väg- och åkerkanter samt utefter stigen efter sommarens blommor. Jag fick ihop 23 stycken olika arter. Inte dåligt för att vara i mitten av september.
Fr.v. grönfibbla med gula blommor, stinknäva med rosa blommor, gul vårfingerört,
den prästkrageliknande baldersbrån, gatkamomill med gröna korgar som saknar
strålblommor, gulmåra och vitmåra. Sen kommer en maskros. Vilken sort tänker jag
inte spekulera i. Det finns 900 arter! Rölleka, alsikeklöver, rödklöver, gråbo och
vanlig smörblomma.
 
Fr.v. gulvial, kråkvicker, vit sötväppling och duvvicker med sina pyttesmå,
ljusblå blommor.
 
Fr.v. rävtörel, flikplister med rosa blommor, vitplister, hampdån med gulvita och lila
blommor, jordrök med rosa blommor med vinröda toppar samt stor trampört.

Inga kommentarer: