Summa sidvisningar

torsdag 12 september 2013

Ayurveda, en livsfilosofi


Janesh Vaidya ayurvedaläkare, föreläsare, krönikör som gästade
Västerås Stadsbibliotek onsdag 11 september.

Första gången jag kom i kontakt med Janesh Vaidya var när jag läste hans bok "I det sista regnet". Boken är så vackert skriven och full med visdom. När en vän mailade och undrade om jag ville följa med henne på Janesh's föreläsning på stadsbiblioteket så var jag inte sen att hänga på.

Janesh Vaidya började med att tala om för oss hur bra vi har det i Sverige. Vi är ett rikt land med ekonomisk stabilitet, vi har sociala skyddsnät, inte så mycket föroreningar och vi har tillgång till friskt vatten. Men vi är ”fattiga i hälsan” speciellt den mentala. Det finns inga som äter så mycket antidepressiva mediciner som vi i väst.
Janesh vill ge oss ajurveda på svenskt sätt och betonar att det han pratar om inte är hans kurer, det är förfädernas, för ayurveda har praktiserats i Indien i tusentals år. Ayurveda är att lära och förstå naturen. Den inre (hos oss själva) likväl som den yttre.  Ayurveda närmar sig var och en individuellt. Om du lär dig hur allt fungerar så behöver du egentligen ingen läkare och inga mediciner. För MAT är medicin.

MAT
Janesh pratar om vår mat. Den är förgiftad av cancerframkallande ämnen, besprutning och utarmad när det gäller mineraler. Tänk dig att varje måltid är medicin och att allt inte är bra för dig. Bli en smart shoppare!  Finns det ett val mellan svenska och spanska äpplen, köp svenska. Köp svensk närproducerad mat. Ju fler mellanhänder ju sämre mat.
Rätt mat får din mage att le! Om din mage mår bra, mår hela du bra. Du blir kraftfull, hyn blir bättre, du håller dig ung, frisk…
Smärta är en signal på att något är fel. Symtomen reflekterar din sjukdom. Medicin är inte till för symtomem den är till för orsakerna. Så man måste alltid ta reda på orsaken till smärtan innan man börjar behandlingen - med rätt mat.

Ayurveda är också en LIVSSTIL. Sök efter dina talanger och utveckla dem. Om din talang blir till ditt yrke så ”går du inte till arbetet” när du jobbar, du lever ditt liv.
Ayurveda är TANKAR. Sök inte efter lycka, sök efter tillfredsställelse! Låt din första tanke på morgonen bli en positiv tanke. Resten av dagen har en chans att bli bättre då. Om du har problem, tänk inte så mycket på problemet, koncentrera dig på lösningen istället.

Inom ayurveda finns tre människotyper, kapha, pitta och vata. Vad man domineras av för personlighet är beroende av himlakropparnas position vid befruktningsögonblicket. Det gäller att hålla sig i balans. Det jag äter måste matcha min kropp och personlighet. Om jag inte har den balansen blir något fel och då måste jag titta på vad jag kan äta för att få den i balans igen. Mycket magsyra och citron t.ex. är ingen bra kombination. Här måste man äta mat som dämpar syran istället. Det är inte svårare än så!

Men som Janesh säger: Change won't happen in your life until you let it happen in your own mind!
 
Här kommer några små tips:
- 1 glas vatten varje morgon 30-40 min före frukost förbättrar din hy m.m.
- Ljusgröna grönsaker (blad) har mer ”sol” i sig.
- Aluminium är ett cancerframkallande gift. Drick aldrig dryck ur aluminiumburkar!
- Ät så rent som möjligt. (Inga E-nummer etc.)
- Drick 100%-ig juice och mycket vatten.
- Har du sömnproblem? Ät inte vitlök.
- Kirskål är alldeles utmärkt mot inflammationer, artrit m.m. Plocka kirskål på våren när bladen är ljusgröna. Frys in till årets behov. Ta 4-5 blad i salladen varje dag. (När kirskålen under sommaren har blivit mörkare i bladverket så är den lite laxerande.)
- Rötter är bra mot cancer. Speciellt ingefära och gurkmeja.
- Lök absorberar bakterier. Janesh farmor tog alltid en lök och delade i två halvor när någon i familjen hade feber eller infektioner. Därför ska du aldrig spara skivad lök. Kasta det som blir över.

Kapha är jorden, vata är månen och pitta är solen:
Jag är övervägande pitta, har jag fått bekräftat för några år sedan av en ayurvedaläkare. Jag är alltså eld/fire. Den personligheten ger lätt inflammationer, magproblem m.m. Då måste man äta mat som sänker hettan i kroppen, tills den kommit i balans igen. Så funkar det, mycket enkelt beskrivet.
En gång fick jag en instruktion vad jag ska äta och vad jag ska låta bli för att bli friskare. Jag tror att jag ska ta en dust med den igen. Man behöver få sig en tankeställare då och då. Det är lätt att ta den enklaste vägen trots att ayurveda tycks vara den bästa av vägar.
Nu är jag ägare av Janesh bok "Ayurveda för ditt sinne". Jag får se vart den tar mig...

1 kommentar:

Eva sa...

Spännande! Förutom tankarna om maten gillar jag verkligen den att om din talang blir till ditt yrke så ”går du inte till arbetet” när du jobbar, du lever ditt liv...
Visst är det så!

Kram - och tack för senast!!!