Summa sidvisningar

söndag 1 september 2013

Tomater, tomater, tomater...

Numera odlar jag inga tomater. Jag har ingen ork och ingen plats längre. Men mina kompisar fortsätter att odla ovanliga och vanliga sorter. Jag får en del av generösa vänner och köper en del. När jag odlade tomater själv sådde jag bara ovanliga sorter: Oxheart, Angora, Banana legs, Sungold, Black plum, Gul päron, Green zebra, Ivory egg, Gelbe dattelwein etc.
Ett fat med de tomater jag odlade 2005
Vid en middag skivade jag en gång tomater tunt ihop med lika tunt skivade lökar samt lite salt. Mina middagsgäster satt länge och bara tittade på tomatfatet med alla kulörer och storlekar och de kunde liksom inte fokusera på det som var själva middagen. Vill ni imponera på era gäster, skapa ett fat med olika grönsaker. Skär dem på sniskan, tvärsen, längs med eller rakt över. Blanda färger och former och vanliga grönsaker blir till en ögonfägnad utan like. Dina gäster kanske t.o.m. glömmer att biffen var lite seg!

Inga kommentarer: