Summa sidvisningar

måndag 30 september 2013

Hemliga hålor i skogen

Vad jag saknat dessa tidiga morgonpromenader i skogen med min hund! Slottsskogen i Göteborg är en fröjd för ögat men jämfört med en tur i en vanlig skog ger den förstås inte samma upplevelse. Natur är natur och inte "efterhärmelig" med sin vilda skönhet. Där kan man inte förvänta sig någonting, där blir varje steg en spännande resa.
Så i morse kändes det extra bra att få styra kosan ut i skogen. Plötsligt fick jag en ingivelse, på ett ställe längs stigen, och det var att gå fram till en hög med stora stenar och runda den för att se vad som fanns där bakom. När jag kikade fram såg jag ingången till en grotta och vid en närmare titt fick jag se att öppningen var gjord av armeringsjärn och cement. Det var ett gammalt "skyddsrum" där soldater en gång har suttit och hållit vakt. Hunden ville in men jag tyckte att vi skulle avvakta tills en annan gång. Det kanske bor någon därinne? Människa eller varg? Björn eller grävling?
Jag ser fram emot att utforska innandömet en annan gång men vill nog inte vara ensam då!

Inga kommentarer: