Summa sidvisningar

lördag 28 september 2013

Bokmässan - dag 2

Vår sista dag (men inte bokmässans) på mässan blev ungefär likadan som igår. Framåt stängningsdags så hade jag ont nästan överallt. Ville bara hem till vandrarhemmet och sträcka ut mig på sängen. Till slut blev det smärtsamt så vi lämnade mässan en timme innan den var slut. Idag har vi dock orkat vandra runt lite på mässområdet men när man kom bortåt de stora förlagens områden (Bonniers, Rabén och Sjögren, Norstedts förlag...) tätnade folkmassan och luften tog slut. Det var varmt och klibbigt och massorna rörde sig knappt framåt. Bara idag hade man släppt in 75.000 personer totalt!
Vi är flera författare från Faun Förlag som löser av varandra och det är extra roligt att få träffa de som givit ut böcker på "vårt" förlag. T.ex. Manaf Sababi (t.v. på fotot nedan) som skrivit boken "Viljans väg genom ödets landskap" som handlar om Farid som med sin bror flyr från Afghanistan till Irans huvudstad Teheran där han lever som gatupojke.
Morgan Gustafsson är mycket intresserad av historia och har skrivit boken " Andetagets leende". Där berättar han historien om makarna Erik och Maria Haane vars liv förändras en vårdag år 1700 då Eriks kusin och bästa vän Axel Gyllenstam anländer med ett mörkt budskap, att Sverige var i krig. Morgan har även skildrat historien ur ett kvinnoperspektiv för när kvinnorna i byn inser att männen kanske inte kommer tillbaka så startar de en rörelse kallad "änkegården".  
Idag tävlade vi t.ex. med Jan Guillou, Anna Jansson, Jonas Gardell, Martin Schibbye, Martina Haag, Carl-Einar Häckner, Per Morberg, Jessica Gedin (Babel), Lena Sundström, Björn Ranelid, Viveca Sten, Camilla Läckberg, Katerina Janousch, Ulf Elfving och Paolo Roberto om uppmärksamheten. Naturligtvis bleknade deras framtoning i sällskap med oss!
Jan Guliiou
Anna Jansson
Jonas Gardell
Martin Schibbye (journalisten som satt
fängslad i Etiopien ihop med Johan Persson.)
Martin Melin i samspråk med Paolo Roberto
Per Morberg
Jag har träffat så många trevliga människor och haft så många givande samtal. Staffan Bengtsson hade en monter i närheten av oss. Han har skrivit om sin farbror Engelberth Bengtsson och hans sexuella kontakter med Gustav V. Jag köpte boken och fick den signerad och vi hade ett trevligt samtal om dåtidens smussel. Det visade sig att vi båda fått en storebror i vuxen ålder! Han gav mig även en annan bok han skrivit som handlade om trygg äldreomsorg. Och jag gav honom min bok med tre generationers ungdomsdikter, signerad.
Ina Ekegård som skrivit romanen "Schimpansen från Munkfors" signerade den bok jag köpte av henne och hon i sin tur köpte Ericas bok om Aspergers syndrom, signerad.
Igår fick jag två böcker av Ingrid Fredriksson, en om kossan Rosa och "Det finns ingen död". Hon ville byta sina böcker mot min med övernaturliga historier. Naturligtvis signerade vi varandras böcker. Livet är ett givande och tagande.

Vi släpade oss tillbaka till vandrarhemmet, denna gång med giltig färdbiljett till spårvagnen och sträckte ut oss på sängarna. Erica frågade om hon kunde få ligga en stund i den nedre sängen som jag tidigare lagt beslag på, för att slippa klättra upp. Klart att hon fick det!
När vi hade vilat klart begav vi oss ut i höstkvällen. Det var skönt att få sträcka på benen och få frisk Göteborgsluft i lungorna. I närheten hittade vi en restaurang i vår stil, Chili, där vi åt tigerräkor i röd curry- och kokosmjölksås smaksatt med limeblad och koriander. Supergott! Vi skålade för oss två. Ibland måste man få ha lite hybris. Det stärker nog egot och för en framåt. Skål!



1 kommentar:

Eva sa...

Vad kul att läsa dessa rapporter från Bokmässan! Även om det tog på krafterna förstår jag att det var enormt givande för er. Roligt!