Summa sidvisningar

tisdag 10 september 2013

Plantera aldrig parkslide eller rönnsumak!

När min trädgård var ung och jag okunnig och naiv så planterade jag några plantor parkslide bakom en sten. De är vackra och ståtliga, höga och bladrika. De ser ut lite grann som någon slags bambu och kallas också för fattigmansbambu. Men de är omöjliga att utrota. Vidriga!
Har man en gång fått in dem på tomten så stannar de där och kommer upp lite var som helst.
Jag är emot ogräsmedel som kan skada vår natur men med parksliden måste man ta i med råge. Hela sommaren har jag sprutat roundup på de plantor som dykt upp. Vad blir det för resultat tror ni?
Jo, de kommer upp med fördubblad styrka! Där det tidigare var EN planta, spirar nu TJUGO!!!
I det här läget är jag beredd att ta till atomvapen! Även till rönnsumaken. Vi har sågat ner det vackra trädet därför att dess rötter letar sig in i alla rabatter bredvid. Plantor dyker upp överallt. Nu har jag några ställen på tomten där det råder anarki. Jag kan inte göra något av dessa ställen förrän jag får bukt med dessa två invaderare. Nu är tålamodet slut, nu skyr jag inga medel längre. Nu råder fullt krig på Ekbacken. Alla medel är tillåtna!

Inga kommentarer: